Hoe kan er een 
multi-sensorische*
leeromgeving gecreëerd worden in het klaslokaal voor middelbare schoolleerlingen?
Hoe kan er een 
multi-sensorische*
leeromgeving gecreëerd worden in het klaslokaal voor middelbare schoolleerlingen?

Waarom

Het leerproces is een continu proces van het verwerven, begrijpen en toepassen van nieuwe kennis en vaardigheden. Actief gebruik maken van meerdere zintuigen tijdens dit proces is een effectieve methode om leren te bevorderen. Hierdoor worden multi-sensorische lessen beter verwerkt door het brein en dat verbetert het leerproces. Hoewel er nog meer bewijs nodig is, tonen diverse studies aan dat dit het geval is [1,2,3,4,6,7].Uit onderzoek blijkt dat een meerderheid van de middelbare schoolleerlingen een korte spanningsboog heeft [5]. Dit veroorzaakt binnen het huidige onderwijssysteem veelal een gebrek aan motivatie om de lesstof te leren. Het multi-sensorisch klaslokaal speelt hierop in; door de lessen op een meeslepende manier te presenteren, worden de leerlingen meer gestimuleerd middels verschillende zintuigen. Dit maakt dat leerlingen zich langer en met meer interesse kunnen focussen op de betreffende lesstof.

Stel je voor,

je zit op een middelbare school en het laatste uur heb je biologie. Er zal gedurende de les een nieuw hoofdstuk op de agenda staan over voortplanting binnen het plantenrijk. Het is je laatste lesuur en de concentratie is ver te zoeken. Maar in plaats van een gewone les, heb je met jouw klas een les in het EDEX-lokaal. Je loopt binnen en merkt meteen op dat er wel stoelen maar geen tafels zijn. Je neemt plaats op een van de stoelen, de gordijnen om je heen sluiten automatisch en de verlichting in het lokaal gaat uit. Vervolgens gaan er gekleurde lampen aan en het hele lokaal kleurt als een prachtige bloem.De les begint en meneer Kruller vertelt over hoe insecten een belangrijke rol spelen in het ecosysteem. Op dat moment hoor je een geluid. Wauw... dat klinkt wel als een bij! Meneer Kruller legt uit dat naast geluid ook geur een belangrijke rol speelt binnen het ecosysteem. Het gehele lokaal vult zich plots met een heerlijke rozengeur. De warmte van de lampen is voelbaar wanneer meneer Kruller over fotosynthese vertelt. Het voelt alsof de zon op je schijnt. Je leert en ervaart hoe wind helpt bij het verspreiden van zaden van bomen. De combinatie van verlichting, geur en geluid heeft indruk gemaakt en je verlaat opgewekt het klaslokaal. Je hebt een duidelijk beeld van wat je de komende periode gaat leren.

Wat

Een bestaand theorielokaal op een middelbare school wordt omgebouwd tot een EDEX-lokaal. EDEX staat voor "Educational Experience". Dit lokaal wordt uitgerust met systemen die de zintuigen prikkelen, waaronder ventilatoren, heaters, fullcolour LED's, geurverspreiders en een 7.1 surroundset. Gordijnen worden geïnstalleerd om de externe prikkels te minimaliseren. Al deze apparatuur wordt uiteindelijk verbonden met een kleine computer in de klas. Via deze computer kan de docent een les kiezen die gemaakt is het studiemateriaal dat de leerlingen gebruiken. Met de computer is een paneel verbonden waarmee de docent gebruiksvriendelijk de presentatie én het lokaal kan bedienen. De presentatie bestaat uit multi-sensorische slides en iedere slide bevat een unieke ervaring. Deze lessen zijn gericht zijn op natuurkunde, scheikunde, biologie en aardrijkskunde. Later worden meer theoretische vakken toegevoegd, zoals Engels, maatschappijleer en economie. Het lokaal is primair bedoeld voor kennismakingslessen. Aan het einde van de les worden de gordijnen geopend en kan de ruimte dienen als traditioneel klaslokaal.

POSITIONERING

Het creëren van een wauw-effect en het aanwakkeren van enthousiasme is wat mij als ontwerper energie geeft. Als een mensgerichte ontwerper met een passie voor experience design is het juist deze energie die ik heb geïnvesteerd in het ontwikkelen van het EDEX-lokaal. Elke functie en elk detail is ontworpen om ervoor te zorgen dat het leerproces zo boeiend en effectief mogelijk is.

* Multi-sensorisch = Het actief inzetten van meerdere zintuigen.

REFERENCES

[1] Baddeley, A. D., Eysenck, M. W., Anderson, M. C., & Anderson, M. (2015). Memory.
[2] Fadeev, A., & Milyakina, A. (2021). Multisensory learning environments. Research project Education on Screen. SHS web of conferences. https://doi.org/10.1051/shsconf/202113002003
[3] Novak, M., & Schwan, S. (2020). Does Touching Real Objects Affect Learning? Educational Psychology Review, 33(2), 637–665. https://doi.org/10.1007/s10648-020-09551-z

[4] Olofsson, J., Ekström, I., Lindström, J., Syrjänen, E., Stigsdotter-Neely, A., Nyberg, L., Jonsson, S., & Larsson, M. (2020). Smell-Based Memory Training: Evidence of Olfactory Learning and Transfer to the Visual Domain. Chemical Senses, 45(7), 593–600. https://doi.org/10.1093/chemse/bjaa049
[5] Schoofs, J. (2020, 2 maart). Generatie Z binden aan je merk: omarm influencers. Frankwatching. https://www.frankwatching.com/archive/2020/02/28/generatie-z-influencer-marketing/
[6] Suryaratri, R. D., Prayitno, E., & Wuryani, W. (2019). The Implementation of Multi-sensory Learning at Elementary Schools in Jakarta. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 13(1), 100–113. https://doi.org/10.21009/10.21009/jpud.131.08
[7] Taljaard, J. (2016). A review of multi-sensory technologies in a Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics (STEAM) classroom. Journal of Learning Design, 9(2), 46. https://doi.org/10.5204/jld.v9i2.274

CONTACT

Hit me up!

Don’t hesitate

KVK nummer: 80540376 Email: info@spectrumc.nl Adress: Tramsingel, Breda